1 boodschap per keer.
Iedereen weet wanneer je een eigen onderneming start of een merk of product lanceert dat je een branding nodig hebt. Een logo, een huisstijl. Kortom een campagne die, nog meer dan de concurrent, de aandacht van je beoogde doelgroep opeist! Maar is dat wel zo?

We gaan even terug naar de basisschool…
Vroegen zaten de meesten van ons als 4 of 5 jarige in de kleuterklas. Nu zijn de klassen behoorlijk groot maar ik kan me nog herinneren dat ik in mijn tijd ook al aardig wat klasgenootjes had. Iedereen weet dat het geluidsniveau enorm oploopt wanneer al deze kinderen door elkaar heen gaan praten. En nu komt het. Wat deed de juf of meester in dat geval om alle aandacht te vragen? Harder praten of schreeuwen? Integendeel. Ze fluisterden.
Dit had de doodeenvoudige reden dat de kinderen nieuwsgierig werden en zelfs stopten met praten om te kunnen horen wat er gezegd werd. En dat was meestal geen hele waslijst aan taken maar 1 boodschap per keer. Zij maakten informatie behapbaar en losten problemen 1 voor 1 op. Dat werkte toen en volgens mij werkt dat nog steeds.
Nu is het bekend dat wij in het opgroeien van kind naar volwassene best wel wat natuurlijke instincten negeren of zelfs afleren omdat we in dat proces van groei steeds meer gaan nadenken, voorbereiden, beredeneren en relativeren. Ons verstand neemt de boel over!

Maar is ons verstand wel verstandiger dan ons instinct?
Voor wat betreft de reclamewereld zou ik zeggen… Nee, niet per definitie! Het gaat in branding en ook in marketing juist om de aandacht te vestigen, te intrigeren, de doelgroep nieuwsgierig te maken, iemand bijzonder te laten voelen, iemand te zien, iemand aan te sporen tot actie en ga zo maar door. En bij het zien, lezen of horen van een campagne is een oordeel of beslissing in een paar honderdste van een seconde al gemaakt.
In een wereld waar alle merken steeds harder gaan roepen om boven elkaar uit te komen is het soms verstandig om te fluisteren en zo de aandacht te trekken van iedereen die de drukte en het geschreeuw beu is. Je vraagt je al snel af, ‘waarom zou je dat doen?’ Terwijl ‘waarom niet’ een even zo goede vraag is.

Volkswagen is hierin de afgelopen 65 jaar misschien wel het beste voorbeeld:
Mijn conclusie?
Ben voor je opdrachtgevers niet de directeur die roept hoe alles en iedereen binnen de school moet functioneren. Ben vooral die geduldige, zorgzame en ervaren juf of meester die de leerlingen ziet en ze aandachtig toefluistert hoe ze weer een stapje verder komen in hun ontwikkeling.

Maak op de juiste manier impact… 1 boodschap per keer.
Back to Top