Maak het verschil met details!
Heb je ooit wel eens iets ontworpen met als eindresultaat een design waar je ontzettend trots op was? Dit antwoord is zeker JA!
En dat de opdrachtgever het vervolgens afkeurde omdat je een cruciaal detail over het hoofd zag? Als je al wat langer ontwerpt is dit antwoord vrijwel zeker ook JA!
Ik kan je vertellen, in de 19 jaar dat ik als designer voor de mooiste merken van Nederland werk en heb gewerkt, heb ik veel van die details gemist. Het voordeel? Je mist ze vaak maar 1 keer. Zeker als je te maken hebt met fotografie waar mensen op staan. Inmiddels heb ik een aardig lijstje aan details (in mijn hoofd weliswaar) waar ik op let als ik foto’s verwerk in mijn ontwerpen. Ik zal er een aantal voor je op een rijtje zetten om je een idee te geven wat er tijdens zo’n proces door mijn hoofd gaat…
1. Links of rechthandig?
Wanneer iemand op een foto aan het schrijven is, of met mes en vork aan het eten is, moet je rekening houden met het feit dat 85 tot 90% van de mensen rechtshandig is. Op zich geen probleem natuurlijk als iemand op een foto in je folder linkshandig schrijft, alleen is 85 tot 90% van het publiek dat je folder onder ogen krijgt ook rechtshandig. En onbewust ziet de foto er dus voor de meeste mensen minder ‘natuurlijk’ uit wanneer je naar een linkshandige persoon kijkt omdat je dit in werkelijkheid veel minder vaak ziet. Tenzij het een folder is voor linkshandigen. Maar dat terzijde.
Detail: ik ben zelf super linkshandig dus dit detail mis ik echt nooit ;-)
2. Foto spiegelen?
Kom ik meteen op het volgende detail. Een foto spiegelen.
Wanneer je een ontwerp maakt ben je compleet vrij met welke vormen en kaders je werkt. De fotografie wordt in sommige gevallen later aangeleverd of je krijgt een (stock)foto aangeleverd die net niet mooi in het daarvoor gereserveerde kader op de cover van je ontwerp past. Maar als je deze spiegelt past het wel misschien netjes. Let dan heel goed op een aantal zaken.
- Als er leesbare tekst op de foto staat zal deze ook gespiegeld worden.
- Dit geldt ook voor bijvoorbeeld logo’s, horloges, klokken, verkeersborden, boeken etc.
- Kijk goed naar sluitingen van broeken, riemen, bloezen, jassen of pakken. Zitten de knoopjes voor man of vrouw wel aan de juiste zijde?
- Een echtpaar op de foto? Om welke vinger zitten de ringen? Dit verschilt namelijk per land, cultuur of geloof. Of is het in jouw ontwerp totaal niet belangrijk, kan ook natuurlijk.
3. Tijd in beeld?
Een receptionist met een headset uit de jaren 90? Een fax op de achtergrond? Schoudervullingen die uit de mode zijn? Hou altijd de tijdgeest in de gaten als je ontwerpt. Is het een poster voor de kringloopwinkel maakt het misschien niets uit. Is het een uitnodiging voor een beurs over nieuwe technieken maakt het alles uit!
4. Een vriendelijk gebaar?
Soms maakt een model op een foto een gebaar met zijn/haar handen. Wat in de Nederlandse cultuur een alledaags of vriendelijk gebaar is, kan in andere culturen wellicht een belediging zijn! Bijvoorbeeld:
- Kent u het gebaar: ‘ik heb je neus’? Dit is in de Nederlandse cultuur een spelletje om een kind liefelijk te plagen. Voor een Turks kind is dit min of meer een middelvinger.
- Duimpje omhoog? Niet in Irak, Iran of Afghanistan. Daar betekent dit ‘steek die maar in je…’
- Een kind een lief klopje op het hoofd geven? Niet in Thailand of Sri Lanka. Het hoofd is het hoogste deel van het lichaam dus alleen voorbehouden aan de geest. Daar blijf je dus vanaf.
- Het peace-teken. Mooi gebaar. Detail: wel met de palm naar buiten. Met de palm naar binnen is met name in Groot-Brittannië, Nieuw-Zeeland en Australië een teken dat je ergens lak aan hebt. (Bron: anwb.nl)
- Dus als je twijfelt? Google is your best friend!
5. Cultuurbarbaar?
Culturen herbergen vele verschillende details. Te veel om op te noemen. Ga ik dus ook niet doen ;-) Maar besef je te allen tijde wie je opdrachtgever is, wie de doelgroep is, met welke culturen, waarden en normen je te maken hebt. En let daarbij echt op de allerkleinste details. Die maken het verschil en die maken jou beter als ontwerper ;-)
Je communiceert met beelden, dus zorg dat ze je verstaan!