Logo ontwerpen in 3 stappen?
Het kan...
Als designer hou je natuurlijk niet alleen de designwereld in de gaten maar ook industrial design, woontrends, fashion, film, muziek, architectuur en fotografie zijn daarbij onmisbaar. Elke creatieve industrie heeft daarbij haar sterke kanten. Fashion bepaalt de nieuwe kleuren en Architectuur de vormen.
Een goede designer herkent deze sterke kanten en weet ze te vertalen naar een vormgeving die aansluit op de wensen van de klant en op de behoeftes van een doelgroep.

Mijn 1-2-3-GO techniek
Bij een logo ontwerp ga ik uit van de magische volgorde:
1. Vorm
2. Typografie
3. Kleur

Waarom?
1. Van deze drie heeft vorm veruit de meeste varianten en zal daarom het beste herkenbaarheid genereren.
2. Typografie is belangrijk omdat deze fysiek het merk aanduidt en ook hierin is het van belang deze dusdanig herkenbaar te maken dat men een boodschap meteen herkent en de link legt met het merk.
3. Een kleur claimen zoals Coca-Cola rood of KLM blauw is niet makkelijk. Daarom zie je vaak dat een kleurcombinatie ingezet wordt. Deze is namelijk veel makkelijker te claimen en te koppelen aan een merk. Daarom staat deze voor mij op de derde plek. Een logo in zwart moet door haar vorm en typografie namelijk zeker zo herkenbaar zijn als in kleur. Kleur wordt in doorvertalingen naar uitingen in de complete branding ineens veel belangrijker.
Voorbeeld:
Neem bijvoorbeeld het logo van de Nederlandse Spoorwegen… GENIAAL! De vorm van de pijlen in het logo is hierbij veruit de belangrijkste en de kleurencombi geel-blauw maakt de branding compleet.
Ok, nog een voorbeeld… Het Citroën logo. Bestaat al meer dan 100 jaar. Kleur en typografie zijn in die 100 jaar geëvolueerd naar wat het nu is. De vorm, als in de twee pijlen, ofwel le Double Chevron, geeft de meeste herkenbaarheid en is daarom ook nooit weggeweest. Zo ook de schelp van Shell, de appel van Apple, de swoosh van Nike… enz. enz.
TIP van de meester:
Ontwerp je logo dus eerst door het merk te associëren met vormen.
Na de vorm zoek je de juiste typografie, die naadloos moet passen bij de communicatie van het merk en bij de vorm van het logo.
Ga nu kijken of je dit logo met een kleur of kleurencombi compleet / uniek / herkenbaar kunt maken.
Het klinkt makkelijker dan het is maar hou deze stappen aan en zult verbaast staan van de resultaten.
Ik zeg… 1-2-3-GO!
Back to Top